top of page
  • Foto van schrijverMikey

Reisfotografie: 12 tips voor nóg mooiere vakantiefoto's!

Bijgewerkt op: 5 jul. 2022

De eerste tip die jou gaat helpen om nog mooiere reisfoto’s te maken is gebaseerd op het verhaal achter deze prachtige foto die ik gemaakt heb tijdens onze vakantie op Ameland.

Reisfotografie Ameland
Naar het uiterste puntje van Ameland tijdens een Jeep strandrit - 2021

Zoals je kunt zien aan de omstandigheden op de foto is dit misschien wel mijn beste reisfoto die ik ooit gemaakt hebt. Zowel qua licht, het moment van fotograferen en het hele verhaal achter de foto. En dat was nooit gelukt als we niet “toevallig” met vreemde mensen een taxi in waren gestapt. Let me explain!


Het was 13, 3, 2021, de dag voor mijn verjaardag. Lisa en ik waren in Ameland om lekker te genieten en besloten om ondanks een storm toch naar buiten te gaan om foto's te maken. Dat was natuurlijk niet te doen op deze manier.. dus wilden we snel terug naar ons hotel!



Toen we aankwamen bij de bushalte zagen we dat de eerstvolgende bus pas over een uur en 15 minuten vertrok, terwijl de storm er niet minder op werd. Langs ons stond een familie met kleine kinderen, die net zo graag terug wilden als ons. We hadden samen een taxi gebeld & toen gebeurde het...


Ik zat voorin en raakte in gesprek met de chauffeur, die me vertelde over zijn leven op het eiland. Hij was geboren en getogen op Ameland en organiseerde buiten het hoogseizoen om strandritten met zijn 4x4 Jeep naar het uiterste puntje van het eiland.



Daar is deze foto dus gemaakt! Vanuit een rijdende auto, door de vooruit gefotografeerd.


Het licht was perfect, ik wachtte tot precies het juiste moment en dit is het eindresultaat.

Ik ben super trots op hoe deze foto tot stand is gekomen en ik weet dan ook 1000000% zeker dat ik deze foto nog ooit aan de muur ga hangen in mijn fotostudio =).


Reisfotografie tip #1 is dus: Go with the flow, vertrouw op de kennis van locals en sta open voor vette nieuwe ervaringen.


Check de video op YouTube of lees verder👇🏻


Reisfotografie tip #2: Ken je camera settings.

Deze tip gaat over het beheersen van je camera settings. Ben jij bekend met het f-getal, scherptediepte en termen zoals ISO, Sluitertijd, Diafragma, Belichting en RAW files?

Mooi, dan beheers je de basis van fotografie! Weten wat iedere instelling doet met je beeld is namelijk een cruciaal onderdeel van het maken van mooie foto’s… want hiermee bepaal je hoe jouw beelden eruit komen te zien.


Wil je een onscherpe achtergrond? Dan fotografeer je met een laag f-getal 👇🏻

fotograaf, reisfotografie, Lissabon, digitale camera, Sony a7III
Lisa gefotografeerd met een laag f-getal en een mooie onscherpe achtergrond =)

Moet juist alles scherp zijn? Dan verhoog je het diafragma tot je tevreden bent met de hoeveelheid scherptediepte die te zien is in je foto!


Lissabon reisfotografie, landschapsfotografie
Lissabon gefotografeerd met een hoog f-getal en veel scherptediepte, hierdoor is alles scherp!

Dit zijn allemaal dingen die jij tijdens het fotograferen moet bepalen en daarom is het dus zo belangrijk dat jij precies weet wat iedere instelling doet met je foto...


Check dus vooral ook even deze video voor meer info over camera instellingen!



Alleen als jij je camera settings kent, kun je gaan experimenteren met creatieve effecten... In dit voorbeeld heb ik mijn sluitertijd verlaagd maar fotografeer ik uit de hand. Door mee te bewegen met de tram creëer ik beweging in het beeld en zorg ik ervoor dat alleen de tram scherp in beeld is. Dit is best een moeilijke techniek, maar als je eenmaal doorhebt hoe dit werkt kun je hier super creatieve reisfoto's mee maken.


tram Lissabon lange sluitertijd fotografie reisfotografie
Tram in Lissabon vanuit de hand gefotografeerd met een lange sluitertijd

De truc is om je sluitertijd te matchen met de snelheid van het voertuig dat je wil fotograferen, dus hier had ik mijn sluitertijd op 1/30e of 1/40e van een seconde staan en bewoog ik mee met het onderwerp. Dit geeft een super gaaf effect en zorgt dat het onderwerp eruit springt.


colosseum rome reisfotografie lange sluitertijd
Colosseum met een lange sluitertijd gefotografeerd!

Een ander voorbeeld van fotograferen met een lange sluitertijd is deze foto die ik gemaakt heb bij het colosseum in Rome.

Ik had net niet genoeg licht om de foto te maken en wilde mijn ISO niet nog hoger zetten omdat dat te veel ruis zou geven. Dus ik besloot om mijn camera heel stevig tegen een muur aan te klemmen zodat ik mijn sluitertijd kon verlagen en genoeg licht binnen kon laten. Zo maak je dus slim gebruik van het verlagen van je sluitertijd, zonder dat je foto onscherp wordt.


Nu denk je waarschijnlijk van poaahhh, dit kan ik helemaal nog niet. Geen zorgen!

In deze video leggen we alle belangrijke camera instellingen haarfijn voor je uit en natuurlijk vind je op onze website nog meer mogelijkheden om te leren.


Dan gaan we snel door Tip nummer 3! En dat is..



Reisfotografie Tip #3: Zoek naar momenten.

Fotografie is een momentopname, dus mijn advies is om tijdens het fotograferen te zoeken naar leuke dingen die om je heen gebeuren. Een van mijn favoriete foto’s die ik ooit gemaakt heb is deze actiefoto van een jongentje die aan het skateboarden is bij de Eiffeltoren in Parijs.


Actiefotografie Parijs Eiffeltoren Reisfotografie
Skater bij de Eiffeltoren in Parijs, precies op het juiste moment gefotografeerd.

Ik had ‘m al een tijdje in de gaten en hij was druk bezig met allerlei trucjes. Dit gaf mij de tijd om mijn compositie te bepalen en te wachten op precies het juiste moment. Een super vette foto al zeg ik het zelf, en een keer iets anders dan een standaard toeristen plaatje.

Ook bij het Vaticaan in Rome heb ik deze tip toegepast. Ik had een mooie foto in gedachte maar miste nog net de finishing touch... Dus ik besloot te wachten met het maken van de foto tot er precies een vogel precies op deze plek zou vliegen. Dit duurt even, maar als ik dan naar deze foto kijk dan was dit perfecte moment het wachten zeker waard.


Symmetrische foto van het Vaticaan in Rome, reisfotografie
Heerlijk symmetrische foto van het Vaticaan, precies op het juiste moment gefotografeerd.

Een ander voorbeeld van zoeken naar momenten is deze prachtige foto die ik gemaakt heb tijdens mijn reis naar Marokko in Maart 2020. De corona crisis was net uitgebroken, niemand mocht het land uit en we wisten dus ook niet niet hoe we thuis gingen komen.. Die emotie, van dat moment. Die zie je terug in deze foto!


Reisfotografie Marokko corona crisis grenzen dicht
Met 12 ondernemers vast in Marokko (grenzen dicht vanwege Corona), emotioneel moment gefotografeerd.

Wanneer jij gaat focussen op momenten fotograferen in plaats van “dingen”, dan zul je echt gaan merken dat jouw foto’s veel meer impact krijgen.


Reisfotografie Tip #4: Doe het anders.

Bijna iedereen ter wereld kent de regel van derden, ook wel, the rule of thirds. Dit is veruit de bekendste compositieregel en deze hulplijnen zijn dan ook op op iedere camera in te stellen. Zelfs op je telefoon! Maar er zijn natuurlijk nog veel meer regels die jij toe kunt passen om meer variatie aan te brengen in je fotografie...


Een van mijn favoriete technieken is slim gebruik maken van een object in de voorgrond om een doorkijkje te creëren. Dit geeft een super gaaf effect en stuurt het oog van de kijker richting het onderwerp van de foto. Hierdoor blijf je langer kijken omdat er meer te zien is.



Hetzelfde effect kun je bereiken met leading lines, dit zijn lijnen in je foto die het oog van de kijker naar het onderwerp begeleiden en je dus als het ware meezuigen in de foto. Kijk maar eens goed ->


Daarnaast zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee kunt en moet houden als beginnend fotograaf. Een veelgemaakte fout is dat ze steeds vanaf dezelfde hoogte fotograferen waardoor je als kijker niet echt uitgedaagd wordt om je af te vragen hoe deze foto gemaakt is.


Zak eens door je knieen en fotografeer laag bij de grond, doe het anders dan anderen en je zult zien dat je foto’s een uniek randje krijgen.




Reisfotografie Tip #5: Fotografeer herinneringen.

Een foto zegt meer dan duizend woorden, daarom zorg ik er altijd voor dat ik tijdens het reizen herinneringen vastleg. Dit kan vanalles zijn.. Een bezoekje aan Lisa’s oude huis in Lissabon of een heerlijk rustmomentje op het strand in Texel. Dit zijn misschien niet de meest unieke foto’s maar ze zijn wel heel speciaal voor mij. En dat is een van de dingen die ik zo mooi vind aan fotografie!


Ik verzamel al deze momenten dan ook in een groot boek en maak van iedere reis een soort van overzicht met alle leuke gebeurtenissen. Ik hoef maar naar deze foto’s te kijken en ik ben meteen weer terug op die plek. Dit is dan ook iets wat ik altijd zal blijven doen en wat ik iedere fotograaf aan kan raden... Snel door naar tip 6, en dat is: Speel met kleur!




Reisfotografie Tip #6: Speel met kleur.

Louvre, Parijs, frans, reisfotografie
Artistieke foto van Lisa bij het Louvre, Parijs

Check even deze prachtige foto van Lisa bij het Louvre en denk eens goed na wat het eerste is dat opvalt? Precies. Je ziet het meteen: De rode paraplu.


Als je verder kijkt zie je dat de foto super goed in elkaar zit qua compositie, er zit een loop actie in en in de vloer is een hoop detail te zien. De leading lines begeleiden je oog naar het midden en daar popt de Rode paraplu als finishing touch. Spelen met kleur is dus een hele krachtige techniek om jouw reisfoto’s net dat beetje extra te geven.


Met kleur kun je dus echt hele leuke dingen doen tijdens het fotograferen,

net zoals een mooie locatie!

En dat brengt ons bij Tip 7 =)



Reisfotografie Tip #7: Hoe mooier de locatie, hoe beter.

Ik heb jullie net al even verteld over mijn reis naar Marokko in 2020, en daar ben ik op misschien wel de mooiste plek geweest die ik ooit heb gezien. Letterlijk overal waar ik keek kon ik mooie foto’s maken! Hier even een korte sfeerimpressie, dan zie je wat ik bedoel.



Dit is toch niet normaal? Een locatie doet dus superveel met je reisfoto’s en dit was oprecht een van de dingen die ik het meest onderschat heb in het begin van mijn carriere als fotograaf. Ik was eigenwijs en wilde als fotograaf overal een mooie foto kunnen maken.. Natuurlijk moet een professionele fotograaf overal mooie foto’s kunnen maken, maar onderschat niet dat het kiezen van een mooie locatie je leven een stuk makkelijker maakt.



Reisfotografie Tip #8: Vermijd drukke plekken

Een andere tip die jouw leven als fotograaf een stuk makkelijker maakt is het vermijden van drukke plekken zoals de standaard toeristische hotspots. Dit is een ware nachtmerrie voor fotografen omdat iedereen in je shot loopt. Ben je toch op een van deze plekken?

Zoek dan naar een manier om die locatie vanuit een unieke plek vast te leggen.


Hier zijn wij in geslaagd in Etretat! Dit is een super mooie plek in Frankrijk bekend uit allerlei films en series zoals Lupin. Het was mega druk maar op deze foto zie je niemand.


Étretat, reisfotografie, Normandie, roadtrip
"Rustige" foto op een drukke toeristische hotspot in Étretat, roodtrip richting Normandië.

We zijn een beetje offroad gegaan en gingen op een punt zitten waar alle toeristen achter ons stonden in plaats van in het shot, en dan krijg je dus zoiets vets als eindresultaat.

Ik heb zelfs nog even een toffe timelapse kunnen maken zonder gestoord te worden door mensen die door het shot heenlopen. Super goede tip dus!




Reisfotografie Tip #9: Wissel van camera.

Deze tip zal niet voor iedereen van toepassing zijn, maar ik ben inmiddels de trotse eigenaar van 3 super goede camera’s. Mijn Sony A7III, mijn drone en natuurlijk mijn telefoon.

Die laatste heeft Lisa gebruikt om deze vette foto's van mij & ons te maken!

reisfotografie met mobiele telefoon
Eiffeltoren Parijs met Iphone 13
Boomkamp 2021 met Iphone 11

Met iedere camera kun je dus tegenwoordig super goede foto’s maken!

En door af te wisselen van deze 3 camera’s creëer je meer variatie in je werk.


Een drone komt op plekken waar jij als mens niet kunt komen! Dit opent dus ontzettend veel deuren om creatieve foto’s te maken. Tijdens onze vakantie naar Lissabon heb ik dit vette shot van Lisa in het zwembad gemaakt en de bracketing techniek toegepast op de DJI Mini 2.



Zwembad in Lissabon Memmo Alfama Drone Fotografie
Drone shot van Lisa met de DJI Mini 2, bracketing techniek toegepast voor een HDR foto!

Hiermee maak je eigenlijk 3 foto’s, 1 onderbelicht, 1 goed belicht en 1 overbelicht. Deze kun je later samenvoegen in je edit en dan krijg je een veel scherpere foto met meer dynamisch bereik. Hier nog een voorbeeld van de bracketing techniek tijdens ons recente avontuur bij Vlotkamp. Bracketing is dus echt een super vette truc om vette foto’s te maken met de Mini 2.


Drone shot met de DJI Mini 2, bracketing techniek toegepast voor een HDR foto!

drone foto DJI MIni 2 Normandię
Drone fotografie met de DJI Mini 2

Ook zonder deze techniek maakt de mini 2 hele goede, scherpe en mooie foto’s!


Check deze foto van mij op het balkon in onze Airbnb in Normandië. Het ging bijna stormen zoals je kunt zien aan die donkere wolk in de verte, maar ik was gelukkig nog net op tijd om dit plaatje te schieten.


Super vet om naast videobeelden ook foto’s te maken met je drone!


(als je die hebt natuurlijk..

wij gebruiken de DJI Mini 2!)




Reisfotografie Tip #10: Fotografeer personen

Mensen mooi op de foto zetten is een vak apart. Maar als je dit goed doet, dan kun je jouw reisfoto’s echt naar een hoger niveau tillen. Tijdens het filmen van een documentaire in Kenia kwamen er allerlei kindjes op Lisa afgerend om te kijken wat ze daar aan het doen was.


Lisa had haar camera in haar hand en maakte deze prachtige foto 👇🏻


Reisfotografie Kenia
Reisfotografie in Kenia!

Elke keer als ik naar deze foto kijk dan ben ik sprakeloos. De blik in de ogen en het hele gevoel wat ik ervan krijg. Ik vind ‘m echt super vet!


Een ander voorbeeld van hoe personen een foto beter kunnen maken is deze prachtige foto van Lisa tijdens onze eerste keer bij Boomkamp. We mochten overnachten in een boomhut en in de ochtend schoot ik dit prachtige plaatje van Lisa op het balkon.


Door Lisa toe te voegen wordt de foto een stuk interessanter om naar te kijken en krijg je een beter beeld bij hoe deze ervaring was.


Je hoeft personen ook niet altijd te poseren! Een van de mooiste dingen is juist mensen fotograferen terwijl ze het niet door hebben.

Dan zijn ze volledig zichzelf en zijn ze niet geforceerd bezig om mooi op de foto te staan.



Dit is echt een van mijn favoriete dingen om te doen als fotograaf en dat is dus ook echt een pro tip om zo min mogelijk op te vallen terwijl je aan het fotograferen bent!



Reisfotografie Tip #11: Kies het beste tijdstip.


Deze tip gaat over timing. Als wij op reis zijn staan we regelmatig op met sunrise om met golden hour de mooiste foto’s te maken. Het licht is dan echt super mooi en zacht en dit geeft een heel mooi resultaat. Kijk maar eens naar deze sfeerimpressie van Vlotkamp





Vet he? Die omstandigheden waren echt niet normaal! Licht doet dus super veel met je foto en het is slim om hier rekening mee te houden. Maar je hoeft natuurlijk niet alleen maar met golden hour te fotograferen, ook midden op de dag kun je prima hele mooie foto’s maken. Het licht is alleen wat harder en dus zul je creatiever om moeten gaan met het licht.


Bijvoorbeeld door te fotograferen vanuit de schaduw of juist het verschil tussen hard en zacht licht als stijlelement te gebruiken in je fotografie! Zo zie je maar dat er altijd een oplossing is voor een probleem dat aanwezig is. En dat brengt ons bij tip 12!
















Reisfotografie Tip #12: Have fun!


Als wij op reis zijn dan hebben wij onze camera de hele dag bij ons. We stoppen bij ieder interessant ding dat we tegenkomen en proberen dit zo mooi mogelijk op de foto te zetten, ondanks het licht of de plek waar we zijn. We focussen ons op het vastleggen van momenten, herinneringen en mooie dingen en daar zit dan ooit een pareltje bij waar alles precies in elkaar past. Ik hoop dat je veel waarde uit deze blog hebt gehaald en dat ik je een beetje enthousiast heb gemaakt om lekker te gaan fotograferen op reis.


Misschien deed je het al en heb je nieuwe technieken geleerd, misschien moet je nog beginnen en heb je nu het laatste zetje in de goede richting gekregen. Waar het om gaat is dat je je camera pakt en lekker aan de slag gaat. Stuur ons vooral je leuke reisfoto’s door op Instagram en vergeet niet ons YouTube kanaal te bezoeken als je nieuw bent.


Wij gaan ons klaarmaken voor onze trip naar Lissabon waar we natuurlijk weer super veel leuke foto’s gaan maken! Tot snel.



Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page